Voedsel: het belang van de juiste combinaties

Ziek door Suiker
July 10, 2017
Menopauze: een natuurlijke overgang
July 10, 2017

Vruchten en groenten spelen een belangrijke rol in het zuur – base evenwicht in het menselijk lichaam. Dit noemt men basenrijke voeding. Zoals men in de landbouw kalk gebruikt om een verzuurde grond weer alkalisch te maken, zo zal het lichaam ook calcium, magnesium, ijzer, kalium en andere mineralen roven om het eigen bloed te alkaliseren. Door overwegend een basenrijke voeding (vruchten en groenten) te gebruiken zal men het buffersysteem van het lichaamn ontlasten en de mineralenroof afremmen.

Daarnaast kan het gelijktijdig nuttigen van koolhydraten (basische vertering, zie nieuwsbrief jaargang 2 nummer 1) en eiwitten (zuren vertering) veel energie van ons spijsverteringssysteem vergen. De vertering kan daardoor te langzaam verlopen en niet volledig afgemaakt worden. Dat komt omdat er voor de vertering van eiwitten en koolhydraten verschillende soorten spijsverteringssappen en enzymen noodzakelijk zijn. Door onvolledige vertering komen er toxinen vrij, die het lichaam belasten en de darmflora aantasten. Dit kost veel energie en kan vermoeidheid veroorzaken.

Algemene voedingsregels voor het gebruik van eiwitten zijn:

  • Gebruik zo min mogelijk suiker en suikerbevattende producten
  • Beperk het gebruik van:
  1. Dierlijke eiwitten (twee maal per week is voldoende)
  2. Witmeelproducten (volkoren is beter voor de darmflora)
  3. Bewerkt voedsel (eet zo veel mogelijk vers, daarin zitten meer essentiële aminozuren)
  • Eet zeker twee stuks fruit per dag, bij voorkeur als tussendoortje.
  • Drink minimaal 1 – 1,5 liter water per dag
  • Eet rustig, kauw goed, drink (water) bij het eten en eet vooral niet te veel
  • Pas het principe van voedselscheiding toe, zoals hieronder in eenvoudige vorm is uitgewerkt.

Voedselcombinaties:

Voor eiwitten is zuur nodig om verteerd te worden en voor koolhydraten is een basisch (niet zuur) milieu nodig. Het is raadzaam om eiwitten en koolhydraten niet in één maaltijd te combineren. Dit betekend dat men groep ! en II of groep II en III kan combineren, maar niet groep I en III.

I Eiwitten (zuren vertering)
 Vlees, vis en gevogelte
 Melk, kaas, ei en kwark
 Peulvruchten
 Soja (zoals tempeh en tahoe)

 

II Groenten / Fruit, etc. (neutrale vertering)
Groente: rauwkost, gestoomd, roerbakken
Verse kruiden
Fruit (bij voorkeur tussen de maaltijden)
Noten, zaden en rozijnen
Biogarde, karnemelk, room
Eigeel: alleen zacht
Vetten: koudgeperste olie, roomboter

 

III Koolhydraten
Volkorenproducten
Aardappelen
Bananen, gedroogd fruit