Probiotica

Probiotica

Probiotica, prebiotica, micro-organismen

Probiotica, een hulp voor de darmflora

Mensen met een goede darmflora hebben een betere kans om ernstige ziektes te overleven. Ook zijn mensen die een forse antibioticakuur achter de rug hebben gevoeliger voor infecties met ziekteverwekkende bacteriën. De micro-organismen in de darm zijn in staat toxinen (gifstoffen) en kankerverwekkende stoffen af te breken. Bovendien kunnen ze stoffen produceren die andere micro-organismen (waaronder ziektekiemen) in hun groei remmen, de zogenaamde bacteriocines.

Probiotica zijn in staat infecties te voorkomen doordat ze, evenals de darmflora, de ziektekiemen belemmeren om zich in het lichaam in voldoende mate te huisvesten. Dit wordt kolonisatieresistentie genoemd.

Zo individueel als DNA

De bacteriestammen waaruit probiotica preparaten bestaan verschillen per product/preparaat, waardoor Ieder mens verschillend reageert op probiotica preparaten. Daarnaast heeft de consumentenbond (editie: november 2006) vele preparaten onderzocht en het blijkt vaak dat er niet de hoeveelheid in zit die op de verpakking staat vermeld. Dit is met name het geval bij de producten die men bij de supermarkt koopt.

Ieder mens heeft zijn eigen unieke darmflora. De flora is zo individueel als het menselijke DNA. Zo zal ieder mens ook het ene probiotica preparaat goed kunnen verdragen en een ander preparaat niet. Deskundig advies is wenselijk. Onze mesologen kunnen exact uittesten welke probiotica producten en/of preparaten bij jouw unieke darmflora passen en welke niet. Dat geldt evenzeer voor de periode van inname. In het algemeen dient men een dergelijk preparaat in te nemen totdat de oorzaak van de darmverstoring is weggenomen. Ook dit vergt een deskundig onderzoek.

Wist je dat

  • Probiotica bij je moet passen qua type, leefstijl, leeftijd, etc.?
  • Het tot een jaar kan duren voor de darmflora hersteld is van antibiotica?
  • Prebiotica niet hetzelfde is als probiotica, maar juist de voeding voor je darmflora vormt?
  • Voeding ook probiotica bevat? Zoals gefermenteerde voedingsmiddelen, onder andere yoghurt, kaas, bier, zuurkool, salami en augurken.
  • Niet alleen je leefstijl, maar ook ouder worden, je omgeving, medicijnen of stress van invloed kunnen zijn op je darmflora?
  • Je misschien geen klachten hebt, maar toch een verstoorde darmflora kan hebben?
  • Een probioticum daarom ook bij gezonde mensen positieve effecten kan hebben?

Wil je meer te weten komen over darmflora en waarom dit ook wel het buikbrein wordt genoemd? Kijk dan het webinar “Buikbrein & darmflora” terug van Robert Muts en Maarten de Boer.