Hormonen en voeding

De menstruatie maakt onderdeel uit van het totale hormonale evenwicht wat men heeft. Een premenstrueel syndroom kan veroorzaakt worden door tekorten in de voeding of problemen in de stofwisseling van bepaalde voedingsstoffen.

De belangrijkste grondstoffen voor de hormonen die betrokken zijn bij de menstruatie zijn vetten, zoals cholesterol. Een andere naam voor geslachtshormonen is steroïdhormonen. Er kan alleen een goed eindproduct (een goede hormoonhuishouding) ontstaan, als ook de grondstoffen van goede kwaliteit zijn.

Hierbij is het vooral belangrijk dat je meervoudig onverzadigde vetzuren eet (afgekort: M.O.V.’s). Deze vetten kun je vinden in koudgeperste oliën, zoals zonnebloemolie, lijnzaadolie, olijfolie, maar ook in noten en vis. Het is daarbij belangrijk dat deze oliën niet verhit worden! Als je onverzadigd olie en vet verhit ontstaan er verzadigde vetten en die vormen een slechte basis voor de vorming van hormonen. Verzadigde vetten zitten ook in vlees, kaas, roomboter, volle melk, pinda’s, chips, gefrituurde producten e.d.

Vermijdt zoveel mogelijk het gebruik van verzadigde vetten en gebruik voldoende onverzadigde (+ onverhitte) vetten.

Naast de bekende hormonen als oestrogeen en progesteron, zijn er nog hormoonachtige stoffen (prostaglandinen genoemd) die een grote rol spelen bij PMS klachten, vooral als ze met pijn gepaard gaan.

Maak een Afspraak