Maagzuur: Tips en voedingsadviezen bij brandend maagzuur

Maagzuur: Tips en voedingsadviezen bij brandend maagzuur

Neem vooral de tijd om te eten; niet tegelijk de krant lezen, televisie kijken, vergadering voorbereiden etc. Kauw rustig en goed. De spijsvertering begint in de mond en slecht gekauwd eten vraagt meer inspanning van de maag om de vertering goed te laten verlopen.

Als er sprake is van teveel maagzuur, beperk dan scherp voedsel en specerijen, evenals de consumptie van koffie, zwarte thee en alcohol. Deze stoffen jagen het lichaam nog meer op. Neem tijd om te wandelen, te mediteren of anderszins tijd voor jezelf om te ontspannen en tot rust te komen!!

Als er sprake is van te weinig maagzuur, let dan goed op wat je eet en drinkt. Het maken van maagzuur door het lichaam, uit lichaamssappen met een neutrale zuurgraad tot het zeer zure maagzuur, is iets wat veel energie vraagt.


Een glas water bij het eten is aan te raden, omdat der verteringsorganen water nodig hebben om de voedingsbestanddelen te splitsen.

Het eten van een behoorlijke portie rauwkostsalade bij het eten koelt voor sommigen veel te sterk af; vergelijk het met een koude douche op een proces wat veel hitte nodig heeft. Beperk de hoeveelheid rauwkost in combinatie met warm eten. Als je graag rauwkost eet, doe dit dan een half uurtje vóór het warme eten. Gebruik bijvoorbeeld gember en andere kruiden om de spijsvertering te stimuleren. Sommigen verdragen zware koolsoorten slecht en vlees- vet en jusconsumptie kan ook te belastend zijn. Anderen hebben geen last meer van brandend maagzuur zodra ze suiker laten staan.

Voedingsstoffen die nodig zijn voor de aanmaak van maagzuur zijn onder andere vitamine B1 en zink. Zink en B1 gaan echter het eerst verloren bij raffinage van levensmiddelen. Geraffineerde voedingsmiddelen zijn wit brood, witte rijst, witte suiker en ander sterk bewerkte producten. Gebruik daarom zoveel mogelijk zilvervliesrijst, volkoren brood en andere weinig bewerkte voedingsmiddelen. Zink zit ook relatief weinig in onze bodem in Nederland, dus dat is een stof waar veel mensen een tekort aan hebben. Een lepel vol rauwe havervlokken eten helpt soms goed bij acute zuurklachten, rauwe aardappels ook.

 

Casus: brandend maagzuur

Man van 40 jaar, sociaal zeer actief op voetbalclub, waar hij ook trainer is, net vader van een dochter. 5 jaar geleden ziek teruggekomen van een vriendentripje in België. Sindsdien veel last van buik, misselijkheid, krampen en voelt zich moe en sloom. Trekt zich sindsdien steeds meer terug van sociale activiteiten omdat hij diarree-aanvallen heeft die hij niet kan ophouden. Slikt sinds 1 ½ jaar Pantaprazol vanwege brandend maagzuur. Maandelijks hoofdpijn en 4 jaar geleden een dubbele longontsteking. Als kind een gevoelige buik.

Zijn maag bleek te weinig maagzuur aan te maken en de galkanalen functioneerden niet goed. Met Ayurvedische kruiden de maag en de galkanalen gestimuleerd. 5 weken na eerste consult veel minder last van de buik, gestopt met de maagzuurremmer, alleen af en toe een Rennie. Minder wisselende ontlasting. Na 3 behandelingen buikklachten over, geen misselijkheid, ontlasting goed, geen hoofdpijn. En energie komt terug Cliënt komt eens per half jaar langs voor controle, ondanks dat het goed gaat is hij nog steeds bang voor ‘sociaal’ ongemak.

 

Casus: Maag-stress

Vrouw van 39 jaar, met als klachten niet fit zijn, verkoudheid en koorts, misselijkheid en maagpijn (met braken en bloed bij braaksel en ontlasting), af en toe erge hoofdpijn. Voorafgaand een periode van stress in de privéomstandigheden. Mesologisch onderzoek leverde een gezonde jonge vrouw, met slechts afwijkingen van de maagfunctie. Uit nader onderzoek kwam een veel te lagen productie van maagzuur naar voren, met gevolgen voor de eiwit- en vetvertering, darmflora, ontlasting en weerstand.
Met natuurlijke medicatie is de maagfunctie hersteld, waarmee alle klachten verdwenen zijn, inclusief de ernstiger symptomen, zoals bloed bij braken en ontlasting. Terug redenerend was de maag verkeerd belast door de stressperiode, en vooruit redenerend adviezen gegeven hoe (persoonlijk) met stress om te gaan, zonder deze nare gevolgen. Na vijf jaar gaat het nog steeds goed en is de, soms onvermijdelijke stress goed hanteerbaar.

Terug naar maagklachten