Hormonen & Voeding

Hormonen & Voeding

Voeding en de invloed op hormonen

De menstruatie maakt onderdeel uit van het totale hormonale evenwicht wat men heeft. Een premenstrueel syndroom kan veroorzaakt worden door tekorten in de voeding of problemen in de stofwisseling van bepaalde voedingsstoffen.

De belangrijkste grondstoffen voor de hormonen die betrokken zijn bij de menstruatie zijn vetten, zoals cholesterol. Een andere naam voor geslachtshormonen is steroïde hormonen. Er kan alleen een goed eindproduct (een goede hormoonhuishouding) ontstaan, als ook de grondstoffen van goede kwaliteit zijn.

Hierbij is het vooral belangrijk dat je meervoudig onverzadigde vetzuren eet (afgekort: M.O.V.’s). Deze vetten kun je vinden in koudgeperste oliën, zoals zonnebloemolie, lijnzaadolie, olijfolie, maar ook in noten en vis. Het is daarbij belangrijk dat deze oliën niet te lang en te hoog verhit worden!

Als je onverzadigd olie en vet verhit ontstaan er verzadigde vetten en die vormen een slechte basis voor de vorming van hormonen. Verzadigde vetten (afgekort: VV) zitten ook in vlees, kaas, roomboter, volle melk, pinda’s, chips, gefrituurde producten e.d.

Vermijdt zoveel mogelijk het gebruik van verzadigde vetten en gebruik voldoende onverzadigde (+ onverhitte) vetten.

Naast de bekende hormonen als oestrogeen en progesteron, zijn er nog hormoonachtige stoffen (prostaglandinen genoemd) die een grote rol spelen bij PMS klachten, vooral als ze met pijn gepaard gaan.

 

Menstruatie en voedingsstoffen

Om uit vetten hormonen te maken, is goede voeding nodig. Het is belangrijk dat voeding ook andere grondstoffen bezit die nodig zijn bij de aanmaak van hormonen en dat het lichaam in staat is om de grondstoffen op te nemen en om te zetten in werkzame stoffen. Voor een goed functionerende hormoonhuishouding zijn vooral belangrijk: vitamine A, C, E, B3 en B6 en de mineralen magnesium en zink. Er zijn speciale multivitamine/ mineraaltabletten in de handel voor vrouwen, waar deze stoffen extra in zitten. Het is niet raadzaam een losse B vitamine te slikken, zonder ook de andere B vitamines te slikken in de vorm van een B-complex, tenzij dit gebeurt onder begeleiding van een deskundige. Het slikken van losse vitamine B3 kan een flush (soort opvlieger) veroorzaken wat door sommigen als erg vervelend wordt ervaren. Er bestaat ook een ‘no-flush-niacine‘ (niacine = vitamine B3).

De B vitamines spelen vaak ook een belangrijke rol bij hormonale depressiviteit. Een klacht die bij het premenstrueel syndroom vaak voorkomt.