De juiste vetten

De vetering van eiwitten
July 11, 2017
De darmflora
July 11, 2017

De omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn belangrijke leveranciers voor de juisten vetten in ons lichaam. EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) worden daarom in verband gebracht met een verminderde kans op hart- en vaatziekten. Deze vetzuren zijn te vinden in vis (met name koud-water-vissen: makreel, zalm en haring), olijfolie, lijnzaadolie. Verzadigde vetzuren vinden we met name terug in varkensvlees en ontstaan bij verhitting (100oC) van onverzadigde vetzuren.

Het is daarom van belang om oliën en boter niet te verhitten en geen varkensvlees te eten. Beter is om de producten te grillen of te stomen. Oliën (lijnzaad en olijf) dienen koudgeperst te zijn en onverhit genuttigd te worden (één eetlepel per dag).

Volgens de Ayur Veda (Indiase geneeskunst van 4.000 jaar oud) is de vetstofwisseling van wezenlijk belang bij diabetici (suikerpatiënten). Ook in het IMC hebben we deze ervaring. Vanuit de westerse wetenschap is er veel te veel nadruk gelegd op de suikerstofwisseling bij diabetici. Weliswaar is bij suikerpatiënten de insulineproductie van de alvleesklier verlaagd, maar in de praktijk is men dan meestal te laat. Bij suikerziekte spelen zeer complexe factoren een rol, waarover in een latere nieuwsbrief meer, maar zeker is een juiste vetstofwisseling van groot belang.